(044) 592-58-25 (067) 217-16-57 (050) 351-55-03

> Час роботи: ПН–ПТ 9:00 - 19:00, СБ 10:00 - 15:00

Skype:tyre.in.ua

Email:info@tyre.in.ua

 

Що стоїть за «розлученням» Goodyear і Sumitomo

      Девід Шо з Tire Industry Research розбирається, чому Goodyear і Sumitomo вирішили припинити партнерство, і для чого вони його починали.
      Днями Sumitomo офіційно оголосила про ліквідацію спільних торговельних і виробничих підприємств з Goodyear, які були створені в 1999 році. Goodyear підтвердила розірвання альянсу, а деякі подробиці про підготовлювану операцію до цього вже розповіло агентство Reuters. Тепер же стало відомо, як були розподілені права на бренд Dunlop.
      Як говориться в повідомленні Sumitomo, Goodyear отримає всі права на марку Dunlop в Європі та більшій частині Північної Америки. Sumitomo буде продавати шини Dunlop в Японії, Росії, СНД, на Близькому Сході, в Африці, а також у Туреччині, де компанія зараз будує новий завод.
      Насправді ситуація в Північній Америці кілька заплутана. Sumitomo заявила, що зможе поставляти легкові та мотоциклетні шини Dunlop японським автовиробникам в Канаді, США та Мексиці, а також продавати мотошини Dunlop на вторинному ринку в регіоні. Goodyear отримала право на поставки шин Dunlop для неяпонських автокомпаній, а також продаж легкових і вантажних шин на вторинному ринку Північної Америки.
      Sumitomo очікує, що отримає від Goodyear порядку 271 мільйона доларів, а операцію планується закрити до кінця цього року.
      Як же почалася історія припинення партнерства? Десь через місяць після того як Goodyear оголосила про намір припинити співпрацювати з Sumitomo, виконавчий віце-президент і фінансовий директор компанії Лора Томпсон (Laura Thompson) заявила: «Ми з'ясували, що Sumitomo займається антиконкурентною діяльністю, внаслідок чого ми вирішили розірвати наш глобальний альянс».
      Ми досі не дізналися, в чому саме Goodyear звинуватила партнерів, але чуток було більш ніж достатньо. Є думка, що японці брали участь у ціновій змові, а Goodyear повідомила про це у відповідні органи. Швидше за все, втім, цього не було, оскільки не було ні звинувачень, ні розслідування. Було також припущення, що коли Sumitomo оголосила про те, що планує побудувати великий завод легкових шин в Туреччині, Goodyear вирішила, що це посилить конкуренцію з партнером в Європі. Крім цього, існує ймовірність, що все було якимось чином пов'язано з правами на бренд Dunlop. Sumitomo не так давно купила активи, пов'язані з цією маркою, у Apollo в Африці. Про ту операцію було оголошено в жовтні 2013 року, а закрита вона була в грудні того ж року, всього за місяць до того, як Goodyear оголосила про припинення партнерства. Можливо, Goodyear - яка володіє правами на бренд Dunlop в Європі - вирішила, що угода Sumitomo в Африці являє собою «антиконкурентну діяльність». Можливо, в компанії вирішили, що Sumitomo використовує африканську виробничу площадку для того, щоб продавати шини Dunlop в Європі. Крім того, Sumitomo потенційно зможе випускати їх і в Туреччині.
      Не варто також забувати, що саме в той час, коли стало відомо про припинення партнерства, у керівництві Goodyear було здійснено кілька кадрових перестановок. Директора європейського відділення Артура де Бока (Arthur de Bok), який давно займав цей пост, змінили на Даррена Уеллса (Darren Wells), який прийняв як мінімум два значущих рішення - про закриття заводу гоночних шин у Британії та припинення давньої суперечки з французькими профспілками в Ам'єні. Його завданням було вирішити застарілі структурні проблеми у відділенні Goodyear в регіоні EMEA. Цілком можливо, що співпрацю з Sumitomo було розцінено як тягар, оскільки японська компанія так активно інвестує в права на бренд Dunlop.
      Понад 16 місяців обидві сторони не поширювалися про цю тему, так що варто нагадати про структуру їх спільних підприємств.
      У 1999 році Goodyear заплатила Sumitomo 931,6 мільйона доларів, і компанії обмінялися акціями на суму трохи більше 100 мільйонів доларів, після чого Goodyear отримала 10-відсоткову частку в Sumitomo, а Sumitomo - незначну кількість акцій Goodyear. По суті, та угода стала продовженням укладених до цього виробничих і торговельних угод. Як сказав тоді Джон Лемп (John Lampe), який продав, що знаходиться в жалюгідному стані, Firestone японській Bridgestone: «Вони просто змінили табличку на двері».
      За умовами операції, Goodyear і Sumitomo об'єднали свої виробничі активи в Європі в спільне підприємство, назване Goodyear Dunlop Tires Europe BV 75% нового СП дісталося Goodyear, 25% - Sumitomo. У нове підприємство увійшли вісім заводів (по чотири від кожної компанії), три технічних центри, а також торгові представництва в регіоні. Goodyear перевела в СП більшу частину свого європейського відділення за винятком заводу в Польщі, підрозділи авіаційних шин і ключового технологічного центру в Люксембурзі. Що дуже важливо, Goodyear отримала право на використання бренду Dunlop на європейському ринку.
      Підприємство з такою ж структурою власників було створено і в Північній Америці. Ця компанія отримала назву Goodyear Dunlop Tires North America, і в її власність перейшли торгові відділення та два заводи Sumitomo - в Тонаванда (Нью-Йорк, США) і Хантсвіллі (Алабама), останній з яких був закритий у 2003 році. Підрозділ Goodyear в Північній Америці ніколи не був частиною цього підприємства.
      Компанії також створили ще два СП, які обидва контролювалися Goodyear. Одне (зі структурою власників 51/49) займалося розробкою і обміном технологій, а друге (80/20) здійснювало спільні закупівлі сировини та інших товарів. Активи, куплені у Sumitomo, принесли Goodyear 855 млн доларів в 1999 році.
      У Японії ситуація зі спільним підприємством була зворотньою, і Sumitomo отримала частку в розмірі 75%. У той час Goodyear розцінювала цю угоду як можливість посилити свої позиції на японському ринку. Треба враховувати, що тоді Goodyear була серйозним конкурентом Michelin і Bridgestone і претендувала на звання найбільшого шинного виробника світу.
      Якщо говорити про те, як поступила Goodyear з купленими активами, пов'язаними з брендом Dunlop, я знаю багатьох колишніх співробітників Dunlop, які ніколи не пробачать Goodyear за те, що компанія зробила зі згуртованим співтовариством інженерів, створеним Dunlop. Втім, неважливо, що було на початку 2000-х, оскільки тепер все в минулому. Що має значення, так це майбутнє, і для Sumitomo перспективи виглядають цілком позитивними.
      За умовами операції, Sumitomo отримає назад свій завод в Тонаванда, а Goodyear позбудеться акцій СП в Японії. У той же час Goodyear отримає всі активи спільного підприємства в Європі. Як би там не було, це не буде такою вже великою втратою для японців, особливо враховуючи, що скоро відкриється завод у Туреччині. Колишні заводи Dunlop - особливо ті два, що знаходяться у Франції (в Ам'єні і Монлюсоні) - вже досить старі і не такі ефективні, як новий суперсучасний завод у Туреччині. Goodyear, ймовірно, буде змушена домовлятися про вигідні для себе колективні договори, а рано чи пізно, швидше за все, почнуться переговори про закриття заводів.
      Враховуючи масштабний надлишок виробництва в Європі і кількість нових високоефективних заводів, які відкриються поблизу від регіону в найближчі кілька років, позиції старих промислових комплексів будуть ставати все більш хиткими.
      Тепер Sumitomo доведеться заново створювати торгову і дистриб'юторську мережу в Європі. Їм також потрібно буде вирішити, чи купувати права на бренд Dunlop у Goodyear або просувати торгову марку Sumitomo (і Falken) в Європі, і в Північній Америці. Goodyear встигла підкреслити, що збереже ексклюзивні права на бренд Dunlop на європейському ринку, і я не думаю, що найближчим часом ситуація може змінитися.
      Хоча Sumitomo дуже трепетно ​​ставиться до марки Dunlop, думаю, що в кінцевому рахунку їм доведеться визнати, що 1,3 мільярда доларів, які вони отримають від двох угод в 1999 і 2015 роках, це не так багато за втрату прав на знаменитий бренд в Північній Америці і Європі.
      У 1999 році багато експертів думали, що та угода призведе до повного поглинання. Goodyear входила у велику трійку шинної галузі завдяки сильним позиціям в Європі та Північній Америці, але у них було дуже слабка присутність в Японії і решти Азії. Поглинання могло зробити Goodyear ще більш сильним глобальним гравцем.
      У реаліях 2015 японський ринок не так важливий, як в 1999 році, в той час як Китай став набагато привабливішим в плані прибутковості. Goodyear вклала значні кошти в заводи в Даляні і пізніше в Пуландяне, і це дозволило їм поліпшити свої позиції в Азії, чого їм не вистачало в 1999 році.
      Sumitomo в свою чергу могла сподіватися, що операція дозволить компанії більше дізнатися про особливості ведення бізнесу в Європі та Північній Америці. До того ж Sumitomo могла передати шинні активи Goodyear, будучи впевненими, що вони в надійних руках. Жоден з варіантів не був реалізований, внаслідок чого Sumitomo довелося інвестувати у власні потужності поблизу від Європи - в Африці та Туреччині. У Північній Америці у компанії ніколи не було значної ринкової частки, але думаю, що вони будуть послідовно прагнути це виправити.
      Не так давно я подумав, що тепер все в принципі ясно. Falken буде основним брендом, за ним слідуватиме Sumitomo, а вже потім Ohtsu. Однак оскільки виявилося, що Sumitomo отримає обмежені права на бренд Dunlop в Північній Америці, можливо, в майбутньому вони мають намір викупити їх повністю. Якщо у них це вийде, то основним брендом знову стане Dunlop, але думаю, навіть у керівництві Sumitomo розуміють, що в найближчому майбутньому це вкрай малоймовірно.
      З заводом в Тонаванда насправді теж не все так просто. На цьому тижні він потрапив у місцеві новини як одне з найбільш неекологічних підприємств штату Нью-Йорк, а Goodyear до того ж дуже мало в нього інвестувала.
      Я б хотів, щоб Sumitomo створила спільне підприємство в Китаї і використовувала його як низькозатратну виробничу базу. Як би там не було, я підозрюю, що тепер вони навряд чи захочуть створювати нові альянси за межами Японії, а в Китаї будуть покладатися на органічне зростання.
      Для Goodyear припинення партнерства з Sumitomo вигідно в усіх відношеннях. Воно спростить їх структуру і дозволить вибирати заводи для інвестицій без урахування думки японців. В цілому я думаю, угода піде на користь обом компаніям, які зможуть слідувати своїм власним стратегіям розвитку, а не намагатися працювати разом, розуміючи, що їм це вже не потрібно.
Copyright © 2008 - 2018 www.tire.in.ua